دسته‌بندی نشده

کاغذ مناسب چاپ|آشنایی با انواع کاغذ

انواع کاغذ برای چاپ

درباره چاپ عکس سه فاکتور اصلی وجود دارد؛ فاکتور اول نوع پرینتر یا دستگاه لابراتوار است که این فاکتور اهمیت بالایی دارد. زیرا هرچه کیفیت  این فاکتور بهتر و به اصطلاح دستگاه نو تر و جدید تر باشد خروجی کار باکیفیت تر و با ارزش تر می شود.

فاکتور دوم جوهر بکار رفته در پرینتر است که این مورد هم بسیار با اهمیت و ضرروی در مطلوب بودن چاپ عکس خواهد داشت.

فاکتور سوم داشتن و انتخاب مناسب کاغذ عکاسی می باشد. در این مقاله می خواهیم درباره انواع کاغذها و کاغذ مناسب چاپ صحبت کنیم.

انواع پرینترها با قابلیت چاپ یک رو یا دو رو تقریبا این قابلیت را دارد که بتواند از این قوانین و از انواع کاغذهای عکاسی پشتیبانی بکند و فقط کافی است تنظیمات هریک از این چاپگرها را متناسب با آن کاغذ تنظیم بکنید.

آشنایی با انواع کاغذ عکس

اسامی مختلفی برای انواع کاغذ چاپ عکس بیان می شود ولی بطور کلی و معمول می توان از اسامی معمولی که عامیانه تر است صحبت کرد:

کاغذ لاستر مات / براق

کاغذ سیلک

کاغذ متالیک

معمول ترین و پرکاربرد ترین کاغذهایی که در بازار وجود دارد این ۴ مدل کاغذ است.

کاغذ لاستر مات

کاغذ لاستر مات یکی از پرکاربردترین و پرفروش ترین کاغذهای عکاسی است. این کاغذ عکس نسبت به سایر کاغذهای عکاسی قیمت پایینی دارد که این باعث محبوبیت هرچه بیشتر این کاغذ می شود. از این نوع کاغذ بیشتر برای چاپ عکس سیاه و سفید استفاده می شود. جنس این کاغذ بشکل ماسه ای هست و کیفیت رنگی مطلوبی دارد. همین موضوع سبب مطلوب بودن عکس های تیره می شود.

وجه تمایزی که کاغذ لاستر مات نسبت به سایز کاغذهای عکاسی دارد این است که این نوع کاغذ بیشتر برای عکس ها تیره کاربرد دارد. به دلیل پایین بودن قیمتی که دارد این نوع کاغذ برای نگهداری عکس های خانوادگی در آلبوم بسیار استفاده می شود. در نتیجه این نوع عکس در خانواده های ایرانی به شدت کاربرد دارد.

از معایب کاغذ لاستر مات می توان نداشتن ماندگاری زیاد را برای نگهداری در آلبوم بیان کرد. این نوع کاغذ به دلیل پایین بودن کنتراست نور برای عکس های بی کیفیت زیاد مناسب نیست؛ جزئیات بطور کامل در این نوع کاغذ بشدت پیدا می باشد.

آشنایی با انواع کاغذ
انواع کاغذ

کاغذ لاستر براق

کاغذ لاستر براق یکی از پرکاربردترین کاغذهای چاپ عکس است که از درجه براقیت نرمال برخوردار می باشد. درخشش حاصل از آن باعث تشخیص کوچکترین جزئیات از عکس است. در بعضی مواقع دیدن آن عکس در بعضی از زوایای و یا در شرایط نور ممکن است با مشکل روبرو بشویم و به سختی بعضی از قسمت ها را می توان دید. کاغذ لاستر به دو قسمت لاستر براق و نیمه براق هم تقسیم می شود ولی در بازار کاغذ لاستر براق رایج تر است.

کاغذ لاستر براق دارد به دلیل براقیتی که دارد عکس هایی که ممکن است از لحاظ کیفیت از مطلوبیت پایینی برخوردار باشد را پوشش می دهد. مورد بعدی این است که از این نوع کاغذ ها بهتراست از عکس های شاد و روشن استفاده کنید.

معایبی که کاغذ لاستر براق دارد این است که به شدت نسبت به اثر انگشت حساسیت بالایی دارد و اثر انگشت به راحتی برروی این کاغذ قرار میگیرد و اگر قصد ندارید از آلبوم هایی که روکش دارند استفاده بکنند این نوع کاغذ را توصیه نمیکنیم زیرا ماندگاری زیاد بالایی ندارد و با تماس دست آسیب پذیر می باشد.

کاغذ سیلک

کاغذ سیلک یکی از پر مصرف ترین و تقریبا مناسب ترین نوع کاغذ چاپ عکس که بیشتر مورد تایید اکثر لابراتوار هاست.

این نوع کاغذ بافت ها بسیار درشتی دارد. این نوع کاغذ تقریبا جز کاغذ مات و به مراتب از کاغذ لاستر مات بهتر می باشد. به این نوع کاغذ به اصطلاح کاغذ ابریشمی گفته می شود و علت نام گذاری آن به دلیل بافت های لطیفی است که روی کاغذ می باشد. این نوع کاغذ کنتراست و وضوحی بسیار بالایی دارد. از کاغذ سیلک بیشتر برای چاپ عکس روی شاسی استفاده می شود. به دلیل بافت هایی که روی کاغذ سیلک می باشد ماندگاری بسیار بالایی به این نوع کاغذ می دهد و برای چاپ شاسی به شدت این عکس توصیه می شود.

وقتی شما این نوع کاغذ ها را لمس می کنید بافت های درشت این کاغذ به راحتی زیر دست شما حس می شود. هم برای عکس های روشن و تیره بسیار توصیه می شود.

در این نوع کاغذ شما می توانید چاپ عکس فوری و با کیفیت با این نوع کاغذ داشته باشید. مهمترین نکته ای که کاغذ سیلک دارد ماندگاری و دوام بسیار بالایی که این کاغذ در طول سالیان سال خواهد داشت.

کاغذ متالیک

کاغذ متالیک جز خاص ترین و گران ترین نوع کاغذ عکاسی می باشد. در این نوع کاغذ میزان نقره بکار رفته در آن نزدیک به ۹۰ درصد است همین امر سبب صاف و سیقلی و نهایت شفاف بودن این نوع کاغذ است. کاغذ متالیک بشدت ظاهری براق و شفاف دارد. کیفیت چاپ عکس در این نوع کاغذ به قدری بالاست که ریز ترین نقاط و با کیفیت ترین حالات یک تصویر را می توانید در این نوع کاغذ ببینید. علت اصلی این اتفاق کنتراست بسیار بالایی است که این نوع کاغذ دارد.

کیفیت بالای این کاغذ حتی در عکس هایی که کیفیت خوبی ندارد خیلی از ضعف های آن را جبران میکند ولی توصیه اصلی ما این است که از این مدل کاغذ برای عکس هایی که از کیفیت بسیار بالایی با روشنایی مطلوبی برخوردار است استفاده بکنید.

به دلیل میزان نقره ای که در این نوع کاغذ وجود دارد بسیار آسیب پذیر می باشد و اثر انگشت در کاغذ متالیک به راحتی نمایان می باشد. در مراقبت با این نوع کاغذ باید نهایت دقت را داشته باشید زیرا به دلیل صاف و صیقلی بودن این کاغذ آسیب پذیر بودن این عکس را زیاد میکند.

به دلیل قیمت بالایی که این کاغذ نسبت به سایر کاغذ ها دارد به طبع مراقبت بسیار زیادی از این نوع کاغذ باید بشود در هنگام شتشو باید نهایت دقت را از این نوع کاغذ داشته باشید.

بهترین کاغذ برای چاپ
بهترین کاغذ برای چاپ

بهترین کاغذ برای چاپ کدام است ؟

مهم ترین خواص کاغذ که تأثیر مستقیم در کیفیت چاپ دارد، عبارتند از :

  • گراماژ کاغذ
  • ضخامت کاغذ
  • حجم کاغذ
  • صاف بودن سطح
  • روشن
  • براقیت و پشت پوشانی کاغذ
  • قابلیت حفظ ابعاد آن در موقع چاپ
  • مقاومت کششی کاغذ و رطوبت موجود در آن.

کاغذ و انواع روش های چاپی Printing processes and paper
هر یک از روش های چاپی نیاز به نوعی از کاغذ با مشخصات خاص دارد، تا در عمل امکان دستیابی به کیفیت مطلوب و استانداردهای موردنظر فراهم شود و از نظر قیمت نیز مناسب ترین کاغذ تهیه شود.

کاغذ چاپ افست ورقی
برای چاپ افست ورقی باید از کاغذ اندود نشده که سطح آن از الیاف محکم و یکنواخت ساخته شده و به خوبی آهار خورده باشد، استفاده کرد. کاغذ چاپ افست باید بدون پرز باشد. کاغذهای روکش شده معمولا مشکل پرزدهی ندارند، اگر راه کاغذ در جهت محور سیلندر قرار داده شده باشد، قابلیت حفظ و پایداری ابعاد آن بیشتر است.

از کاغذ سبک با گراماژ پایین می توان به صورت بی راه (Short grain) استفاده کرد که در این صورت راه کاغذ در جهت عمود بر محور سیلندر قرار خواهد گرفت.

کاغذ چاپ افست رول با خشک کن (هیت ست) Heatset
بهتر است کاغذ مصرفی در این روش، از گراماژ بیشتری برخوردار باشد (معمولا ۱۳۵ گرمی)، درجه رطوبت این نوع کاغذ باید نسبتا پایین باشد، چون با عبور کاغذ از قسمت خشک کن ممکن است تغییراتی در سطح آن ایجاد شود. در روش چاپ افست سرد (Coldset)، استفاده از کاغذ با پرداخت نسبتا نرم مناسب است، زیرا قدرت جذب خوبی دارد.

کاغذ چاپ گود (گراور) Gravure
برای چاپ گود از کاغذ نسبتا ارزان تر مثل کاغذ مکانیکی استفاده می شود، که فقط صاف بودن سطح آن موردنظر است. معمولا سیستم های تاکن ماشین های رول از نظر گراماژ کاغذ مصرفی با محدودیت روبه رو هستند که گراماژ کاغذ نباید بیشتر از ۹۰ گرمی باشد.

کاغذ چاپ سیلک اسکرین Screen Printing
چاپ سیلک را می توان بر روی مواد مختلفی مثل کاغذ، مقوا، پلاستیک، شیشه، فلز و پارچه انجام داد.

کاغذ چاپ لترپرس LetterPress
در چاپ لترپرس بهتر است از کاغذ صاف و گلاسه استفاده کرد تا امکان چاپ سایه روشن های دقیق بر روی آن فراهم شود، کاغذ چاپ لترپرس باید قابلیت تحمل فشار را داشته باشد.

کاغذ چاپ فلکسو گرافی Flexography
در روش چاپ فلکسو می توان از کاغذهای گلاسه و یا معمولی و بدون پوشش و یا پلاستیک استفاده کرد. چاپ در هر سه مورد خوب است.

کاغذ چاپگرهای لیزری Laser printing paper
کاغذ چاپگرهای لیزری که نوعی از چاپ دیجیتال محسوب میشود، باید کاملا صاف و بدون موج بوده و درجه رطوبت آن نیز پایین باشد. گراماژ آن از ۶۰ گرمی به بالاست. کاغذ چاپگرهای لیزری در جهت ضلع بزرگ تر (Long grain) است.

انواع کاغذ مورد استفاده در چاپ

کاغذ خود کپی (Carbonless Paper):
در این نوع از انواع کاغذ مورد استفاده در چاپ که در برخی موارد کاربرد دارد، کاغذ خودکپی است که پوشش شیمیایی دارد، با فشار دادن هنگام نوشتن بر روی آن شبیه به کاربن عمل می‌کند و به کاغذ زیرین منتقل می‌شود و یک کپی در صفحه بعدی ایجاد می‌کند. این کاغذ در چند نسخه تهیه شده که در پشت نسخه اول، از کپسول‌های بسیار ریز رنگی برای انتقال تصویر و یا متن به صفحه زیرین استفاده می‌شود. از کاغذ خودکپی بیشتر برای فاکتورها، قبوض، فرم‌ها و قراردادهای چند نسخه‌ای استفاده می‌شود.

کاغذ و مقوای کرافت (kraftpaper)
این نوع کاغذ یا مقوا، کاغذی با مقاومت بالاست که از سولفات خمیر پالپ تهیه می‌شود. کاغذهای کرافت بسیار متنوعند مانند کاغذهای کرافتی که سفید نشده که برای بسته بندی استفاده می شوند تا کاغذهای کرافت سفید شده که برای تهیه کاغذهایی که پیوستگی بافت آن قوی است به کار می رود.

این نوع کاغذ معمولا با رنگ قهوه ای یا با رنگ سفید تولید می‌شود و با دوام می باشد و عموما برای بسته بندی، چاپ جعبه، چاپ کارتن، پاکت و ساک دستی کرافت بکار می‌رود. گراماژ و وزن این کاغذ بسیار متنوع است بطوری که از ترکیب آنها در تولید ورق و کارتن امکان تولید بیش از یکصد نوع ترکیب در ورق های ۳ لايه و ۵ لایه میسر می گردد. این نوع کاغذ مورد استفاده کارخانجات تولید ورق کارتن، تولید کنندگان پاکت سیمان و همچنین تولید ساک‌های کاغذی است.

بعد از همه اینها باید به اطلاع شما برسانم که سنتر کپی شیراز برای کپی و پرینت چه به صورت آنلاین و چه به ورت حضوری از بهترین نوع کاغذها استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *