دسته‌بندی نشده

پرینتر لیزری چگونه کار می‌کند؟

پرینتر لیزری چیست

اولین پرینتر لیزری در سال ۱۹۷۵ تولید شد، 9 سال بعد اچ پی اولین پرینتر لیزری که چاپگری جمع و جور، سریع و با قیمتی مناسب بود را به بازار عرضه کرد. این پرینتر که قادر بود 8 صفحه در دقیقه پرینت بگیرد، انقلابی بزرگ در تکنولوژی دستگاه‌های اداری به وجود آورد.

بعد از چند سال پرینتر‌های لیزری کمپانی اچ پی نیز با پیشرفت تکنولوژی توسعه پیدا کردند. این پیشرفت در اولین پرینتر لیزری چندکاره اچ پی که در سال ۱۹۹۸ عرضه شد و قابلیت کپی، اسکن و فکس را باهم داشت می توان مشاهده کرد. چاپگر‌های لیزری حال حاضر اچ پی می‌توانند تا ۷۰ صفحه در دقیقه پرینت رنگی بگیرند. شاید این عامل باعث شده که با وجود رقبای قدرتمندی مانند سامسونگ و کانن، کمپانی اچ پی هنوز پیشرو بازار پرینتر‌های لیزری باشد.

اگر روزانه باید کاغذ و جزوات زیادی را پرینت کنید و کیفیت چاپ سیاه و سفید برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است پرینتر لیزری را انتخاب کنید. این چاپگر در شرکت‌هایی که حجم کاری بالایی دارند و سرعت پرینت برای چاپ سریع اسناد، برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. پرینتر لیزری برای چاپ متون و فونت‌های ریز و درشت بهترین انتخاب هستند. البته می توانید همه اینها را به یک مرکز کپی معتبر بسپارید و بالاترین کیفیت چاپ را از آنها در کوتاه ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

مقایسه پرینتر لیزری و جوهرافشان

پرینتر‌های لیزری از سینی‌های کاغذ با ظرفیت بالا برخوردار هستند. بنابراین می‌توانند تعداد صفحات بیشتری را در یک زمان مشخص پرینت بگیرند. آن‌ها می‌توانند تا هزاران صفحه را در ماه، بدون هیچ مشکلی چاپ کنند. اما اگر به دنبال پرینتری برای چاپ عکس با کیفیت هستید و می‌خواهید، عکس‌ها را در آلبوم گذاشته، قاب بگیرید و یا در گالری بگذارید، باید به دنبال یک پرینتر جوهرافشان باشید؛ زیرا کیفیت چاپ عکس در پرینتر‌های لیزری، در حد قابل قبول و متوسط است.

Dpi یا وضوح تصویر در اکثر مدل‌های پرینتر‌های لیزری، در حدود 600 نقطه در اینچ است. این میزان وضوح، برای چاپ عادی و روزمره در شرکت و کسب و کار‌های کوچک کافی است. البته میزان رزولوشن در یک چاپگر لیزری پیشرفته، می‌تواند به 2400 dpiنیز برسد.

فراموش نکنید که یکی از نقاط ضعف بزرگ پرینتر‌های جوهرافشان، خشک شدن کارتریج گران قیمت آن‌ها، در صورت عدم استفاده طولانی از دستگاه است. جوهر خشک شده، می‌تواند روی عملکرد دستگاه تاثیر گذاشته و قطعات آن را دچار ایراد کند. اما کارتریج تونر پرینتر لیزری، چنین مشکلی نداشته و اگر برای یک دوره طولانی از دستگاه استفاده نکنید، با مشکل خشک شدن کارتریج روبرو نخواهید شد.

طرز کار پرینترهای لیزری

با اینکه به این دسته از چاپگر‌ها، پرینتر لیزری گفته می‌شود، اما در اصل این الکتریسیته ساکن است که باعث چاپ اسناد و تصاویر روی کاغذ می‌شود. به عبارت دیگر چاپگر‌های لیزری، از الکتریسیته ساکن برای چسباندن تونر به کاغذ استفاده می‌کنند. این دستگاه برای دادن بار‌های الکترونیکی از مدار فشار قوی استفاده می‌کند.
بعد از ارسال فایل، پرینتر اسناد را پردازش می‌کند. قطعه درام خود دارای بار الکتریکی مثبت است.

پرتو‌های لیزر نیز در برابر آینه قرار گرفته و به آن می‌تابند، آینه نیز لیزر را روی درام منعکس می‌کند. همزمان با تابش لیزر آینه تصویر را بازتاب می‌دهد. با برخورد لیزر به درام، بار مثبت به بار منفی تبدیل خواهد شد.
در مراحل بعدی ذرات ریز تونر، با استفاده از غلتکی که به درام چسبیده روی آن پخش خواهد شد. تونر دارای بار الکتریکی مثبت است و فقط به قسمت‌هایی از درام، که دارای بار منفی است می‌چسبد. هنگامی که کاغذ از طریق چاپگر وارد درام می‌شود، دارای بار الکتریکی منفی می‌شود.

وقتی که کاغذ از طریق چاپگر وارد درام می‌شود، بار منفی کاغذ، دانه‌های تونر را از درام به سمت خود می‌کشد. در این مرحله پودر تونر روی کاغذ قرار می‌گیرد. سپس کاغذ از غلتک‌های داغ که فیوزینگ نامیده می‌شوند عبور کرده تا گرما و فشار، دانه‌های تونر را روی کاغذ بچسبانند. به همین دلیل است که کاغذ بعد از خروج از پرینتر لیزری، گرم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *