دسته‌بندی نشده

چاپ گود یا هلیوگراور یا چاپ گراور چیست ؟

چاپ هلیوگراور چیست

در مقاله قبل درباره چاپ هولوگرام خواندیم. در این مقاله می خواهیم درباره چاپ گود یا هلیوگراور صحبت کنیم. چاپ هلیوگراور گونه‌ای از چاپ‌های برجسته است. در چاپ هلیوگراور از کلیشه‌های فلزی (غالباٌ چدنی) استوانه‌ای شکل استفاده می‌شود که طرح مورد نظر به تفکیک رنگ بر روی آنها حک می‌شود. این روش چاپ به دلیل استفاده از کلیشه‌های چدنی برای چاپ تیراژهای پائین مقرون به صرفه نیست. چاپ هلیوگراور عموما برای چاپ بر روی سطوح نایلونی (ترس بافان، سلوفان، متالایز) کاربرد دارد.

شدت رنگ به عمق گودی روی سیلندر بستگی دارد. هرچه عمق آن بیشتر باشد، مرکب بیشتری می گیرد و در نتیجه شدت رنگ بیشتری ایجاد میکند. این گودی ها روی سیلندر هلیوگراور، به صورت نقاط جداگانه (سل) است. اگر در این روش سطح تنپلات یک دست و پیوسته روی سیلندر قرار گیرد، مرکب از آن می ریزد و یا به اصطلاح شره میکند. در چاپ هلیو حتی حروف بسیار نازک نیز به صورت ترام چاپ می شوند. بهترین مشخصه تشخیص این روش چاپی این است که کناره های حروف ریز ذره بین به صورت رنجه دارد دیده می شوند لبه آن ها ناصاف است.

موارد استفاده از چاپ هلیو گراور
الف : در حالت رول : انواع بسته بندی و چاپ جعبه و مجلات و برچسب ها با کیفیت بالا. مناسب برای چاپ مجلات و چاپ کاتالوگ و چا با تیراژ بسیار بالا ( مانند مجله نشنال جئو گرافیک ) ، لفاف های بسته بندی دیوار پوش و کف پوش ها ، پرده های زینتی ، فیلم های چند لایه پلیمری و کلا سطوح با عرض بالا.
ب: در حالت ورقی : مناسب برای کارهای با تیراژ محدود و کیفیت بالا همچون انواع اوراق بهادار مثل تمبر ، اوراق سهام و برخی اوراق تبلیغاتی. حفره های گود : اثر چاپی در روش گراور با انتقال مرکب از درون حفره هایی است که بر روی سیلندرهای مسی حک شده اند. این حفره ها شکل های مختلفی دارند( مربع ، دایره ، بیضی) .

فرآیند چاپ هلیو گراور
به دلیل هزینه بالای ساخت سیلندر، روش گراور صرفا برای کارهای با تیراژ بالا و کارهای رول صرفه اقتصادی دارد. همانطور که گفتیم به روش چاپ گراور بصورت رول روتو گراور گفته می شود.
در این روش برای مقاوم کردن سیلندر ها در چاپ های با تیراژ بالا سیلندرها با استفاده از فلز کروم آب داده می شوند. در این حال وقتی در طی فرآیند چاپ لایه کروم کشیده شده روی سیلندر در حال از بین رفتن بود دوباره سیلندر را آب کروم می دهند.

چاپ گراور (Gravure ) بیشتر برای چه کارهای استفاده می شود؟
این روش چاپی بیشتر باری چاپ کارهای تیراژ بالا و انواع محصولات چاپ بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • چاپ کاتالوگ و مجله
  • انواع بسته بندی های انعطاف پذیر و از جمله بسته بندی انواع شیرینی و شکلات
  • جعبه های مقوایی، کارتن های نگهداری مایعات و پاکت های سیگار
  • تمبرهای پستی
  • پوشش های زینتی ( مثل کاغذ دیواری و روکش های طرح چوب )

سیستم های چاپ گراور به چه صورت عمل می کند؟

گراور یکی از فرآیند چاپی گود است. بدین صورت که تصویر با استفاده از خانه های گود روی حامل تصویر (سیلندر) شکل می گیرد. مرکب حفره های گود روی سیلندر را پر کرده و تیغه داکتر بلید مرکب اضافی را از روی نواحی بدون تصویر پاک می کند. سپس بستر چاپ شونده با فشار با سطح سیلندر تماس داده شده و تحت این فشار مرکب از داخل حفره ها خالی شده و به بستر چاپ شونده منتقل می شود.

مزیت چاپ گراور نسبت به سایر روش های چاپی چیست؟
مزیت اصلی گراور عبارتند از :

در صورت استفاده از سطوح مناسب، رنگ ها را با کیفیت بسیار خوبی می توان بازسازی کرد.
در طول روند تولید میزان باطله کم و کیفیت چاپی ثابت است.
در سیستم مرکب رسانی می توان از مایعات نیمه فرار استفاده کرد که برای چاپ بر روی انواع متریال مناسب بوده و بدون صرف انرژی زیادی خشک می شوند.
می توان طرح های تکراری را پشت سرهم تکرار و چاپ کرد.
سرعت تولید بالا است.

مقایسه چاپ فلسکو ، چاپ افست ، چاپ سیلک اسکرین را بخوانید تا با چاپ بیشتر آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *