دسته‌بندی نشده

مقایسه چاپ فلسکو ، چاپ افست ، چاپ سیلک اسکرین

مقایسه چاپ فلسکو ، چاپ افست ، چاپ سیلک اسکرین

چاپ فلسکو چیست؟

فلکسوگرافی یک روش چاپی است با لوح چاپ برجسته (کلیشه) و منعطف که این لوح به سیلندر لوح دستگاه چاپ فلکسوگرافی چسبانده می شود.

روش فلکسو در واقع نوع امروزی چاپ لترپرس ( چاپ با استفاده از حرف و تصاویر برجسته فلزی ) است.

البته چاپ فلکسو همه کاره تر از روش لترپرس است چرا که با استفاده از آن می توان تقریبا انواع سطوح همچون پلاستیک، فویل، سلفون و کاغذ را چاپ کرد.

همچنین از آن می توان برای چاپ سطح وسیعی با یک رنگ یکنواخت و یکدست استفاده کرد. کاربردها :

روش فلکسو از روشی های چاپی است که همواره گسترش و پیشرفت بسیار سریعی را بر خود دیده اند.

البته نباید تصور کرد که این روش تنها برای چاپ محصولاتی خاص کاربرد دارد.در واقع قابلیت این روش برای چاپ انواع مختلفی از سطوح چاپی باعث شده تا گستره وسیعی از محصولات با این روش قابل چاپ باشند.

بسته بندی مواد غذایی همانطور که اشاره شد یکی از مهمترین میادین کاربرد این روش چاپی است.

چاپ بر روی کیسه های پلاستیکی لفاف های بسته بندی، کاغذ دیواری، مجلات، ضمایم روزنامه ها، کتب و فرم های اداری از دیگر کاربردهای رایج این روش چاپی اند.

فرآیند چاپ فلکسو
کلیشه برجسته‌ و منعطفی که به عنوان لوح چاپ در این روش استفاده می‌شود. از لاستیک قالب‌گیری شده یا مواد فتوپلیمری که نواحی تصویری در آنها بالاتر از نواحی غیر چاپی است ساخته شده است.

روش‌های آنالوگ یا دیجیتال هر دو می‌توانند برای ساخت این کلیشه‌ها به کار گرفته شوند.

فلکسوگرافی روش چاپی مستقیم است به این معنی که به هنگام چاپ کلیشه آغشته به مرکب در تماس مستقیم با سطح چاپ شونده تصویر را بر روی آن منتقل می‌کند.

در این حال نوردی موسوم به نورد «آنیلوکسی» مرکب را از منبع مرکب به کلیشه می‌رساند و کلیشه آن را بر سطح چاپ شونده انتقال می‌دهد. بر روی نورد آنیلوکسی حفره‌های وجود دارند که مقادیر مشخصی از مرکب را با خود بر روی کلیشه حمل کرده و منتقل می‌کنند.

بر این اساس تعداد حفره‌های موجود ( در واحد طول ) بر روی نورد آنیلوکسی بسته به نوع کار چاپی و کیفیت مورد نظر متغیر خواهد بود.

دستگاه چاپ فلسکو

چاپ افست چیست؟

چاپ افست که از آن بعنوان لیتوگرافی نیز یاد میشود، روشی برای چاپ انبوه که در آن تصاویر و رنگ ها، از طریق غلتک های مشخص شده، روی صفحات فلزی حرکت کرده و سبب چاپی با کیفیت میشود.

مزیت اصلی چاپ افست، کیفیت بالای تصاویر چاپی و تثبیت رنگ روی کاغذ است.
با چاپ افست هر بار انتظار یک تصویر چاپی با کیفیت بالا را دارید. اپراتور چاپ می تواند جریان جوهر را کنترل کرده و کنتراست کافی را در تصاویر را ایجاد کند، در نتیجه شما بر روی هر قطعه تصاویر واضح و تمیزی مشاهده می کنید.

چاپ افست امکان چاپ تیراژ بالا را میدهد که برای سازمان های متوسط و بزرگ بسیار به صرفه است.
یکی از اصلی ترین مزایای چاپ افست، کم هزینه بودن چاپ افست با توجه به کیفیت بسیار بالای آن است. البته از لحاظ کیفیت بالاتر روش های دیگری نیز برای چاپ هستند، اما تفاوت قیمتی آنها به حدی است که چاپ آفست را به عنوان به صرفه ترین روش چاپی میتوان نام برد. از این رو برای طراحی و چاپ کاتالوگ در تیراژ بالا از چاپ آفست بهترین نتیجه را میگیرید.

ساختار سریع چاپی
چاپگرهای عادی در طی چرخه چاپ، با کم شدن جوهر، ممکن است تصویری کم رنگ را چاپ کنند. اما با چاپ افست، اپراتور چاپگر می تواند با چرخاندن کلیدها جریان جوهر را کنترل کند تا اطمینان حاصل کند که کیفیت چاپ شما در سطح مطلوب است. این بدان معناست که می توانید اطمینان حاصل کنید که در مدت زمان کمتری نسبت به چاپگر ساده مقادیر بسیار بیشتری از طرح چاپی خود را دریافت می کنید.

قابل استفاده در اکثریت سطوح
یکی از جذاب ترین مزایای چاپ افست، این است که برای بسیاری از سطوح چاپ مناسب است. شما می توانید پروژه خود را روی چرم، وینیل، پارچه، فلز، انواع مختلف کاغذ و کارتن، چوب و پلاستیک چاپ کنید.

چاپ افست چیست؟

چاپ سیلک اسکرین چیست ؟

چاپ اسکرین، نوعی تکنیک چاپ است که از یک توری پارچه ای برای حمایت از استنسیل مرکب استفاده می کند. فرم استنسیل ضمیمه شده، مناطقی از این توری را باز می کنند که مرکب به عنوان یک تصویر بر روی یک سطح چاپی منتقل می شود. یک غلتک یا اسکوئیجی در عرض استنسیل حرکت می کند و مرکب را بر روی توری مورد نظر در مناطق باز پمپاژ می کند.

چاپ اسکرین، یک شیوه استنسیل چاپ است که یک طرح را بر روی سیلک یا سایر سطوح نرم چاپ می کند که دارای مناطق توخالی است که با یک ماده غیر قابل نفوذ پوشیده می شود و بدین ترتیب، مرکب از طریق این توری بر روی سطح چاپی منتقل میشود.

مواد چاپ اسکرین
در چاپ اسکرین نیز همانند سایر شیوه های چاپی از مرکب های مختلفی استفاده می شود که مهم ترین آنها عبارتند از :

· پلاستیسول

این مرکب، متداول ترین مرکب مورد استفاده در تزئین پارچه های تجاری است. این چاپ را می توان با اضافه کردن افزودنی های ویژه، تسهیل کرد. برای استفاده از این مرکب در چاپ باید آن را در دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد حرارت داد.

· مرکب های پایه آب

میزان نفوذ این مرکب ها در الباف بیشتر از مرکب‌های پلاستیسول است.

چاپ سیلک اسکرین چیست

چاپ مدل های مختلفی دارد که بسته به نوع چاپ کاغذ مناسب آن را باید انتخاب کنید. ما در مقاله کاغذ مناسب چاپ در این باره صحبت کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *